Leerlingen in debat
Ben jij voor of tegen het vuurwerkverbod? Derdejaars leerlingen van Doregraaf brachten op 1 december een bezoek aan het gemeentehuis in Gemert om hierover met elkaar in debat te gaan. En niet alleen met elkaar! De burgemeester, wethouders en raadsleden waren aanwezig om onze leerlingen te helpen en het debat te begeleiden. Het doel was dat de leerlingen leren hoe het politieke proces werkt in de praktijk en wat het belang is van het sluiten van compromissen.
Het bezoek aan het gemeentehuis werd voorbereid tijdens de les maatschappijleer. Tijdens deze lessen werd de gemeentelijke politiek behandeld. ‘Het bezoek aan het gemeentehuis was een perfect voorbeeld van de geleerde theorie in de praktijk brengen’, aldus docente maatschappijleer Lisan Kanters.
Compromis of stemmen?
Het bezoek begon met een herhaling van de geleerde theorie. Wie zit waar en wie doet wat? Nadat de burgemeester de tijd had genomen om alle vragen van de leerlingen te beantwoorden, gingen ze zelf aan de slag met het onderwerp, het vuurwerkverbod. De leerlingen werden in drie groepen verdeeld; voorstanders, tegenstanders en wethouders. De gemeenteraadsleden hielpen de leerlingen met het bedenken van standpunten om het debat in te gaan. De uitkomst was per klas verschillend. Sommige klassen kwamen tot een compromis terwijl anderen tot een stemming kwamen waarbij de meerderheid won.
Leren in de praktijk
‘Het is ontzettend waardevol dat onze leerlingen het politieke proces in de praktijk hebben mogen zien. Wij zijn erg dankbaar dat de burgemeester, de griffier, wethouders en raadsleden de tijd hebben genomen voor onze leerlingen’, vertelt Lisan Kanters. ‘Want hoe leer je nou beter dan in de praktijk!’