'Hopelijk kiezen er nog meer meiden voor de bouw'

Vierdejaars leerlingen Dana Bosmans en Beya Ben Ammar volgen op locatie Doregraaf het profiel Bouw, Wonen en Interieur (BWI). De meiden wilden creëren en met hun handen werken. In een klas vol jongens zijn de twee onafscheidelijk. Beya: “We kunnen tijdens de praktijklessen niet zonder elkaar. Vandaar dat onze mentor een gezamenlijke stageplaats voor ons regelde.” 

Al pratend laat Dana een foto van een houten nachtkastje zien. “Ik vind het fijn om zichtbaar resultaat te zien van mijn werk. Dat je trots kunt zeggen: dit nachtkastje heb ik gemaakt.” Voor haar was de keus voor het profiel Bouwen, Wonen en Interieur snel gemaakt. Al twijfelde ze nog even over Produceren, Installeren en Techniek (PIE). “Want in die sector werkt mijn vader. En daarbij creëer je ook iets wat er eerder nog niet was.” Maar inmiddels liggen die twijfels achter haar. “Volgend schooljaar ga ik de mbo-opleiding Interieur Scheepsbouw volgen.”  

Carrièredroom 

Leerlingen van locatie Doregraaf maken in het eerste jaar kennis met alle profielvakken. Aan het einde van dat jaar maken zij een profielkeuze. Naast de eerder genoemde profielen kunnen leerlingen ook voor Zorg & Welzijn of Groen kiezen. “Mijn moeder, werkzaam in de zorg, vond mij echt een type voor Zorg & Welzijn”, zegt Beya. “Maar ik weet al vanaf de basisschool dat ik binnenhuisarchitect wil worden. Het inrichten van woningen of kamers is echt mijn ding. Gelukkig vinden mijn ouders het belangrijk dat ik mijn eigen weg kies.” Beya vond het profiel BWI het beste bij haar carrièredroom passen. “Je leert er schetsen en tekenprogramma’s gebruiken. Dat kan ik later goed gebruiken.” 

 

Leren in de praktijk 

Beya en Dana (kaderberoepsgerichte leerweg) volgen naast theoretische lessen twaalf uur per week praktijkvakken, zoals timmeren, metselen, standbouw, schilderen en het ontwerpen en bouwen van meubels. “De bouwgerichte vakken, zoals metselen, waren verrassend leuk. Ook al was ons tempo niet wat het moest zijn”, lacht Dana. “Ik vind het fijn om praktisch bezig te zijn en leer sneller en makkelijker door te doen. Dat is ook één van de redenen dat ik voor deze school koos.” Doregraaf-leerlingen zoeken ook buiten het klaslokaal de praktijk op. Zo zijn er beurs- en bedrijfsbezoeken (zoals de bouwcarrousel, waarbij leerlingen rondgeleid worden op diverse lokale bouwbedrijven) en lopen leerlingen stage. “Wij deden dat bij een machinaal timmerbedrijf”, zegt Beya. “Het vroege opstaan was even wennen, maar het is wel leuk dat je bij een eindproduct kunt zeggen: daar heb ik gewoon aan meegewerkt.” 

 

Jongensklas

Dat Beya en Dana de enige meiden in hun klas zijn, vinden ze niet erg. Integendeel, ‘eigenlijk juist wel fijn’. “Jongens zijn direct. Ook willen ze ons altijd helpen als we dat vragen”, zegt Dana. Beya vult aan: “We hebben een drukke, maar heel gezellige klas. Dat ga ik volgend jaar wel missen.” Nog net voordat het gesprek eindigt, concludeert Beya enthousiast: “Hopelijk kiezen er straks, na het lezen van dit verhaal, nog meer meiden voor de bouw. Dat zou toch mooi zijn.” 

Cookie instellingen